1. Tura de încălzire - De cele mai multe ori este greu să faci o tură de antrenament pe un traseu de ciclocros înainte de start. Dacă totuşi reuşeşti este excelent întrucât vei avea un avantaj faţă de concurenţă. Concentrează-te pe cea mai rapidă şi eficientă linie însă, la fel de important, nu neglija liniile mai puţin bune. Vei depăşi, sau vei fi depăşit, aşa că trebuie să ştii ce te aşteaptă şi pe acolo pe unde nu merge toată lumea. Trasa ideală este în general destul de evidentă întrucât toată lumea merge pe acolo. Însă ţine cont de faptul că dacă primii care iau startul sunt cei mai puţin rapizi asta înseamnă că „trasa ideală” nu va mai fi atât de ideală. Foloseşte întreg traseul pentru a putea lua acele viraje strânse. Exersează întorcând mai târziu sau mai devreme decât ţi se pare ideal pentru a pedala pe secţiunile dificile în linie cât mai dreaptă. Dacă nu te descurci bine pe o secţiune descalecă, întoarce-te şi ia-o de la capăt. Scoate cât poţi de mult din această tură de antrenament întrucât e posibil să nu ai timp pentru încă una.

2. Anvelopele - Roţile de ciclocros sunt înguste. Asta înseamnă că sunt uşoare şi rapide la acceleraţie. Dar în acelaşi timp sunt şi fragile pe teren accidentat. Dacă nu participi la curse UCI poţi folosi şi anvelope mai late de 33mm pentru a avea o amortizare mai bună şi rezistenţă mai bună la pană fără să te coste prea mult ca adaos de greutate sau lipsă de viteză. Presiunea în anvelope este de multe ori mai importantă decât anvelopa. Cu cât mai mult noroi ai pe traseu cu atât mai mică trebuie să fie presiunea în roţi. Femeile ce concurează cu anvelope tubulare pe traseu noroios ar putea folosi chiar şi doar 14 PSI (1 BAR) în timp ce bărbaţii ce concurează pe un traseu uscat ar putea introduce şi peste 50 PSI (3,4 BAR). Experimentează! O jumătate de atmosferă face o foarte mare diferenţă la aderenţă şi cum simţi bicicleta. Foloseşte cea mai mică presiune posibilă fără a fi în pericol de pană. Aranjează-ţi presiunea ÎNAINTE de tura de antrenament pentru ca în cursa propriu-zisă să poţi rula cu presiunea corectă.
3. La standuri - Dacă ai două biciclete lasă una la standuri să o poţi schimba rapid în caz de pană sau defecţiune tehnică. Dacă nu ai o bicicletă întreagă lasă la standuri nişte roţi de rezervă, sau o bicicletă de munte sau chiar o cursieră. Te-ai antrenat atâta şi ai plătit taxa de participare, ar fi păcat să nu termini. Trebuie să ai ceva la standuri care să te ajute la nevoie. Chiar dacă bicicleta de rezervă este o rablă tot te vei simţi mai bine concurând decât să stai pe margine privindu-ţi prietenii cum termină o cursă pe care ai început-o şi tu.
4. Startul - Dacă nu eşti strigat pe nume trebuie să te aşezi la start din timp pentru a fi cât mai în faţă cu putinţă. Dacă sunt 10 raceri în faţa ta e ok, dacă sunt 40 atunci îţi va fi foarte greu să depăşeşti 39. Aşează-te în aşa fel încât să te afli pe exteriorul primului viraj adevărat al traseului. Deşi linia interioară este mai scurtă aceasta se va gâtui şi poate vei fi chiar nevoit să descaleci. Este posibil să fie mai bine să te aşezi la start cu unul sau două rânduri mai în spate în funcţie de severitatea virajului.
5. Cursa - Startul va fi haotic şi dureros, dar fii conştient că este greu pentru toţi. Mai fi conştient de faptul că nimeni nu va menţine acest ritm infernal mult timp. Încearcă să menţii o poziţionare bună, însă nu te chinui prea tare în prima tură. După vreo 10 minute toată lumea va reveni la realitate şi ritmul va încetini. Nu e totul pierdut dacă ai avut un start prost. Treci la treabă şi începe să te apropii de primii care deja nu prea mai au benzină. Mai ai încă 2/3 din cursă. Pune capul jos şi mergi în ritmul tău. Sau pedalează la maximum pentru a te ţine de grupul fruntaş cu care ai luat startul. Ultimele două ture vor fi decisive. Jocul de-a şoarecele şi pisica între cei din grupul tău este cea mai tare parte a cursei! Indiferent dacă concurezi pentru prima dată sau a 51-a oară încearcă să fii mai deştept decât cei din jurul tău şi să treci primul linia de sosire!
Foto: Tim Schallberger – Cyclist with a Camera
Sursa: reporegon.com